VICTOR FRANKENSTEIN

Data postării: 2015-12-14

Daniel Radcliffe si James McAvoy joacă în VICTOR FRANKENSTEIN, o adaptare dinamică și palpitantă a unei poveşti legendare. Omul de știință radical Victor Frankenstein (McAvoy) și la fel de sclipitorul său protejat Igor Strausman (Radcliffe) împărtăşesc o viziune nobilă de a ajuta umanitatea prin cercetarea lor inovatoare în domeniul nemuririi. Dar experimentele lui Victor merg prea departe, și obsesia lui are consecințe oribile.

Numai Igor îşi poate ajuta prietenul să nu cadă pradă nebuniei și să-l scape de creația sa monstruoasă.

Twentieth Century Fox prezintă prin filmul VICTOR FRANKENSTEIN o producție Davis Entertainment Company, in care joaca Daniel Radcliffe și James McAvoy, dar şi Jessica Brown Findlay, Andrew Scott și Charles Dance. Filmul este regizat de Paul McGuigan, si produs de John Davis, p.g.a. Povestea de pe ecran şi scenariul sunt scrise de Max Landis. Producătorii executivi sunt Ira Shuman și Derek Dauchy, directorul de imagine este Fabian Wagner, BSC, și designerul de producție este Eva Stewart. Editorul filmului este Charlie Phillips, co-producatorul este Mairi Bett, muzica este scrisă de Craig Armstrong, iar designerul de costume este Jany Temime.

VICTOR FRANKENSTEIN este un film „Frankenstein” diferit de orice alt film. Inspirat de romanul clasic al lui Mary Shelley și de nenumăratele interpretări ale acestei poveşti, „regenerarea” scenaristului Max Landis se concentrează pe relația dintre Victor și cel mai bun prieten şi asistent Igor. De fapt, e prima dată când povestea este în mare parte spusă din perspectiva lui Igor. „Este, într-adevăr, o poveste de dragoste dintre aceşti doi oameni”, notează regizorul Paul McGuigan. „Victor și Igor au nevoie unul de altul; De fapt, Victor are nevoie de Igor în viața lui probabil, mai mult decât are nevoie Igor de Victor.”

Mai mult decât atât, filmul, deși este plasat în 1860, la începutul revoluției industriale, are o sensibilitate contemporană. „Nu mă gândesc la el ca la un film al unei anumite perioade”, spune Daniel Radcliffe, „ci ca la ceva complet modern. Victor și Igor au idei inovative; ei sunt vârful suliței. Ei vizualizează știința ca fiind mai mult decât observaţională. Ei cred că ar putea fi creativă și ar putea reforma lumea.

„Îmi place tonul ireverențios al filmului si modul in care evită să fie victorian și ‘controlat’” continuă Radcliffe. „Victor și Igor au o gândire avansată”, adaugă McGuigan: „Aceşti doi tineri schimbă lumea.”

VICTOR FRANKENSTEIN este, de asemenea, notează James McAvoy, o scrisoare de dragoste pentru nenumăratele filme care prezintă aceste personaje si teme. „Acest film are multe din elementele familiare pe care vă așteptați să le vedeți într-un film Frankenstein, dar adaugă dimensiuni neasteptate personajelor, relaţiilor şi divertismentului.”

„Max Landis nu a făcut altceva decât să capteze Zeitgeist-ul din toate filmele Frankenstein vizionate de către el”, spune McGuigan. „A ales ideile, bucată cu bucată, şi şi-a creat propriul său „monstru”, ca să spunem așa.”

McGuigan a fost special schiţat, potrivit deciziei lui Landis, pentru a spune povestea prin ochii lui Igor. Această noțiune indică o percepţie cheie greşită a caracterului și rolului său în ştiinţa lui Frankenstein. Igor nu a apărut ca personaj în cartea lui Mary Shelley şi nici în cele mai multe dintre interpretările de film ulterioare. Asistentul de laborator cocoșat al actorului Dwight Frye în filmul „Frankenstein” al lui James Whale (1931) este principala sursă de imaginație pentru „Igor”, deși personajul jucat se numea de fapt Fritz. Cei mai mulţi cinefili cunosc personajul prin performanţa lui Marty Feldman în iubita comedia a lui Mel Brooks „Tânărul Frankenstein”, deși personajul lui Feldman insistă să fie numit „Eye-gore.”

Un melanj diferit de porecle îl însoțește pe Victor însuși. Mulți oameni i-au atribut numele de monstru, spre deosebire de creatorul său – bunul doctor. „Așa că am reatribuit numele „Frankenstein” omului de știință –Victor Frankenstein”, spune McGuigan.

McAvoy relatează că, „Ori de câte ori cineva mă întreba ce fac în acest moment [în timpul producției VICTOR FRANKENSTEIN], aș fi putut spune, mă joc de-a Frankenstein, și ei ar fi putut răspunde, „Ești puţin cam scund pentru a juca rolul monstrului.” Și eu i-aș corecta și le-aş spune, „Nu, nu, doctorul.” Deci, da, îi dăm numele înapoi Doctorului Vic.”

Un moment central atât pentru Victor cât și pentru Igor este o scenă de debut în care Victor îi îndreaptă cocoaşa lui Igor, despre care McGuigan spune că este „o metaforă pentru întregul film.” După ce l-a salvat pe Igor de la un circ din Londra, Victor îl duce la apartamentul său și timp de câteva minute îl loveşte pe Igor de perete și pregăteşte o seringă masivă cu care realizează o procedură medicală fulger pentru noul său „pacient.” Câteva momente mai târziu, cocoaşa lui Igor este corectată. „Dacă vă imaginaţi că îl știaţi pe Victor, primele minute ale filmului vor dovedi contrariul”, spune McGuigan. „E periculos și distractiv când te uiţi la el.”

Distractiv și periculos, da, dar este şi genial, obsedat – și un sociopat. Deoarece Victor calcă pe o graniţă fină între lumină și întuneric, între viață și moarte, numai Igor îl poate împiedica să coboare în hăul nebuniei de unde nu mai există întoarcere.

Nu e uşor să faci asta, având în vedere că Victor și Igor explorează întrebări fundamentale, cum ar fi: De unde venim? Unde mergem, când murim?

Putem preveni moartea – sau ne putem întoarce din moarte?

„Victor și Igor sunt în prima linie a cercetării științifice și medicale”, notează McAvoy. „Dar, doar simplul fapt că pot înşela moartea, este un motiv suficient să o facă?

„Cred că intențiile lui Victor sunt bune”, continuă el. „El caută să îmbunătățească condiția umană, care este foarte fragilă. Victor încearcă să o facă mai robustă și, în mod ideal, să elimine moartea, obsesia umană perpetuă de secole.”

Pentru McAvoy, un personaj cu astfel de ambiții de a schimba lumea nu poate fi un șoarece de laborator care ține un curs în faţa unei table. Ar trebui să fie o adevărată forță a naturii. „Victor pur și simplu nu se oprește din mișcare. E un creator de mașini, dar şi de oameni, plus un inginer calificat și un chirurg desăvârșit.”

Prietenia lui Victor cu Igor este una de la egal la egal. Cunoștinţele lui Igor de anatomie îl impresionează instantaneu pe omul de ştiinta, care îl ia pe Igor sub aripa sa. Igor este, de fapt, în multe feluri, prima creaţie a lui Victor, Victor învață mult de la prietenul și asistentul său.

Radcliffe notează: „Igor are o viață intelectuală foarte bogată și, chiar dacă nu este din punct de vedere academic egal cu Victor, cu siguranță este partenerul său în ceea ce acesta crează.”

Igor şi-a petrecut întreaga viață în circ, unde lucra ca şi clovn. Deși a fost constant luat peste picior și chiar abuzat de către proprietar și colegii săi artiști, Igor a devenit un chirurg talentat, vindecând artiștii și animalele rănite. Cărțile și medicina sunt pentru el o evadare din aceste circumstanțe dificile, dacă nu oribile.

În timp ce vizita circul în căutarea unor părți din corpuri de animale, Victor este cel care îl salvează Igor, după ce este martor la o procedură de urgență efectuată de Igor pe un coleg rănit.

„Victor îl scoate pe Igor din aceste condiții oribile, lucru care stabilește o dinamică interesantă în relația lor”, spune Radcliffe. „El a creat o nouă viață pentru Igor. Pe măsură ce Igor și Victor se angajează pe acest drum împreună, Victor începe să-şi piardă minţile, și Igor încearcă să-l tragă înapoi de la marginea nebuniei. Dar cum faci să ridici pe cineva după ce ţi-a dat totul? Deci, există un dezechilibru și o tensiune în relația lor, care, pentru mine, sunt fascinante.”

Ca și Victor, Igor este un om de acțiune. „Igor este destul de bine corelat cu Victor, în termeni de fizică”, spune Radcliffe. Acest lucru se traduce foarte bine mai ales în ceea ce Radcliffe numește „strângere reciprocă în jurul unei valori”, inclusiv procedura viguroasă de eliminare a cocoaşei, menționată mai sus.

„De fiecare dată când aveam câte o scenă împreună cu Daniel, ne întrebam unul pe altul: ,Cum putem face acest lucru să pară cât mai fizic și mai periculos? Haide, omule!’”, spune McAvoy. „Suntem similari la nivelul energiei și capacităţii fizice, așa că era ca un fel de schimb de mingi, de la unul la altul, 12 ore pe zi.” Radcliffe adaugă: „James este un actor îndrăzneț și redă exact ideea într-un mod interesant. Acest lucru ne-a permis să facem unele alegeri interesante împreună.”

Singura prietena a lui Igor este Lorelei, o frumoasă trapezistă cu care a legat o legătură strânsă la circ. Căderea lui Lorelei de la trapez și tratamentul rănilor severe aplicat de Igor sunt lucrurile care îl impresioneaza pe Victor.

Fosta stea din „Downton Abbey” Jessica Brown Findlay o portretizează pe Lorelei, care, în ciuda frumuseții ei, nu se încadrează în lumea circului și, notează Findlay, „a găsit un prieten adevărat în Igor.”

Relația lui Igor cu Lorelei este puternică și profundă, deși evită să devină, aşa cum este de așteptat, o poveste de dragoste tradiţională. Dinamica sa cu Victor adaugă o complexitate suplimentară relaţiei sale cu Lorelei. „Lorelei este încântată de noile oportunități ce i se deschid lui Igor, dar când este martoră la amploarea rezultatelor pe care Victor le urmărește cu experimentele sale, inteligenţa sa emoţională reacţionează și devine temătoare pentru Igor”, spune Findlay.

Nici Victor nu este prea mulțumit de Lorelei, pe care o respinge ca o distragere inutilă pentru Igor. McAvoy notează: „Victor percepe lumea din care îl salvează pe Igor ca un obstacol, iar Lorelei este o amenințare considerabilă în ochii lui Victor, încercând să o submineze la fiecare pas.”

Un alt ghimpe în coasta lui Victor este Inspectorul Turpin de la Scotland Yard, care investigheaza morala discutabilă a lui Victor şi dacă activitățile sale sunt legale. Andrew Scott, cel mai bine cunoscut pentru rolul său ca răuvoitorul Moriarty în producția BBC-PBS „Sherlock”, preia rolul, care este un contrapunct la Victor, Turpin fiind un om al credinței, în timp ce Victor este un om de știință.

„Turpin pur şi simplu nu poate accepta ceea ce face Victor, care aduce înapoi oamenii din morți”, spune Scott.

Dar sunt mai asemănători decât oricare dintre ei ar fi dispus să admită. Ambii bărbaţi sunt obsedaţi … și au probleme. Victor are o fixaţie pentru crearea vieţii din moarte, iar Turpin pentru religie și credință. Victor ar depăşi orice și toate extremele pentru a-şi îndeplinit visele, și la fel de ferm este Turpin în a-l opri, indiferent de costuri. Ei aderă fanatic la convingerile lor. Religia lui Victor este știința, în timp ce Turpin consideră că asumarea actului creaţiei este o încălcare a legii împotriva lui Dumnezeu.

Turpin, notează McGuigan, este un personaj „de modă veche, care aduce în lumină problema credinței, dar, care, în același timp, este o idee modernă pentru că vorbim chiar şi astăzi despre aceste probleme. Turpin este busola morală și conștiința poveştii pentru că, de fapt, intrebarile lui sunt corecte.”

Adevărata răutate din VICTOR FRANKENSTEIN, dacă există, este personificată de Finnegan, un bogat student la medicina și coleg cu Victor la Colegiul Regal de Medicină. Finnegan, interpretat de Freddie Fox, finanţează experimentele lui Victor pentru scopuri proprii nefaste. E un psihopat, și la fel ca mulți dintre cei din tagma sa, Finnegan este specialist în a identifica slăbiciunile în ceilalţi. „E la fel de ambițios ca şi Victor, dar nu la fel de talentat medical, așa că îşi investește talentele și ambițiile în a-l manipula pe Victor”, spune Fox.

Cu toate acestea, Fox insistă asupra faptului că Finnegan nu este mai mizerabil decat oricare dintre celelalte personaje. „Toată lumea în această poveste este compromisă pentru că sunt ființe umane cu dorințele lor individuale”, explică el.

MONŞTRI

Monstrul poveştii este pe bună dreptate numit Prometheu, ca urmaş al celui care a incercat sa fure focul de la zei, lucru pe care Victor, în felul său, încearcă să îl facă, furând forța dătătoare de viață de la Dumnezeu.

Versiunea finală a personajului a fost reprezentată de actorul Guillaume Delaunay 6’10″, îmbrăcat într-un costum de protezare complet, proiectat de Rob Mayor de la Millennium FX, unul dintre cei mai importanti furnizori de efecte speciale de machiaj ai Europei. Pentru a capta sentimentul monstrului vis-a-vis de viaţa sa pierdută și renăscută, Delaunay a studiat cu un antrenor al mișcării. „Prometeu este un nou-născut; își amintește cum să se miște la un nivel instinctual”, spune McGuigan.

Prometeu este de fapt versiunea 2.0 a muncii lui Victor. O încercare timpurie de a crea viață din moarte este numită „Gordon,” și este chiar mai oribilă decât Prometeu. Gordon este un amestec de părți corporale de animale, inclusiv piciorul unei hiene, capul unei maimuțe şi un picior de câine. „Nu e plăcut”, spune McGuigan, într-o subestimare dramatică, „dar asta e ideea. Chiar dacă publicul nu poate vedea, există un motiv în spatele fiecărei alegeri de membru și țesut. Totul se bazează pe știință.”

În munca împreună cu echipa sa, pentru a concepe designul lui Gordon, McGuigan se aseamănă cu unul din personajele filmului său. „A fost incredibil de incitant să vin cu acest design. Știi, devii un pic ca Victor Frankenstein pentru că te gândești, oh, voi lua puţin din acest animal, şi îl voi intersecta cu acest animal…”

Totuși, nu e vorba de știință și acest lucru sperie. „In ochii lui Gordon vezi imaginea durerii și tristeții”, spune Rob Mayor.

Pentru cea mai mare parte a filmărilor Gordon a fost controlat prin cabluri operate de păpușari. „E aproape prea real”, spune producatorul executiv Derek Dauchy. „Publicul nu va crede că noi l-am construit; vor crede că e în totalitate CGI.”

Prometeu și Gordon indică un element-cheie al lui VICTOR FRANKENSTEIN: invenția și creaţia. Dar cea mai mare creație a filmului este preluarea unică a poveştii lui Igor și Victor, care oferă o versiune unică a unei poveşti clasice.